Logo Strona główna   Raporty   Dziekanat i Nauczyciele   
 
 
System Obsługi Toku Studiów
Moduł Dydaktyka
 
 
 
System Obsługi Toku Studiów

 Informacje

 

 Modele

 

 Moduły

 

 Dokumenty

 
 
 
 
 
 
 
 
Icon

 Moduł Dydaktyka


  1. Założenia systemowe
     
    Dane przetwarzane w module „Wprowadzanie ocen” docelowo pochodzić będą tylko i wyłącznie z systemu SOTS.Dydaktyka. W etapie przejściowym, w którym SOTS.Dydaktyka będzie dochodził do pełnej funkcjonalności, dane przechowywane będą w następujących bazach danych:
      
    • bazach systemu SOTS:
       
      - nowej bazie systemu SOTS.Dydaktyka – docelowo będzie zawierała pełny zakres informacji. Początkowo jedynie informacje o ocenach, obecnościach itp.,
      - obecnej bazie systemu SOTS.Student – informacje o ocenach cząstkowych, obecnościach itp. pochodzić będą z bazy SOTS.Dydaktyka, informacje o ocenach końcowych pochodzić będą początkowo z systemu Dziekanat. Docelowo wszystkie dane pochodzić będą z SOTS.Dydaktyka.
       
    • bazie dotychczasowego systemu Dziekanat.
       
      Zawartość wszystkich baz będzie synchronizowana tak by zapewnić pełną funkcjonalność obydwu systemów na każdym etapie wdrożenia. Synchronizacja zawartości baz danych odbywać się będzie z poziomu systemu SOTS. Sterowanie interwałem czasu pomiędzy kolejnymi synchronizacjami opierać się będzie na obserwacji wydajności i obciążenia całego systemu.
       
  2. Podmioty współpracujące
     
    Moduł „Wprowadzanie ocen” adresowany jest do trzech grup podmiotów:
      
    • prowadzących zajęcia,
    • studentów,
    • pracowników dziekanatów.
     
    Poprawne działanie tego modułu może wymagać udziału innych podmiotów/jednostek uczelni zwłaszcza w zakresie konfiguracji parametrów procesu dydaktycznego oraz np. relacji pomiędzy prowadzącymi zajęcia.
      
  3. Wymagania infrastrukturalne
     
    Ze względu na zachowanie pewności pochodzenia danych gromadzonych i przetwarzanych w ramach modułu konieczne jest wykorzystanie mechanizmu podpisu elektronicznego. Mechanizm ten wymaga od wszystkich podmiotów wprowadzających dane do systemu (wszyscy prowadzący, pracownicy dziekanatów i jednostek konfigurujących wszelkie parametry konfiguracyjne) posiadania i stosowania służbowych certyfikatów wydanych przez Centrum certyfikacji Politechniki Śląskiej (http://certyfikat.polsl.pl/). Ze względu na prawidłowe działanie systemu uzyskanie osobistego certyfikatu, przez każdą osobę korzystającą z modułu, musi nastąpić przed pierwszym użyciem modułu.
     
    Docelowe funkcje systemu:
      

    • prezentacja listy przedmiotów prowadzącego zajęcia,
    • prezentacja listy studentów zapisanych na zajęcia,
    • prezentacja listy studentów zapisanych na zajęcia z podziałem na terminy zajęć,
    • wprowadzanie obecności studentów na zajęciach w określonym terminie,
    • wprowadzanie kolejnych ocen studentom na zajęciach w określonym terminie,
    • wyznaczanie oceny końcowej studenta z przedmiotu
      - przez głównego prowadzącego ew. asystenta
      - zatwierdzanie przez głównego prowadzącego
    • prezentacja planu zajęć studenta,
    • prezentacja planu zajęć każdego z prowadzących (w tym asystentów),
    • edycja przedmiotów prowadzonych na Wydziale/Kierunku/semestrze
    • edycja terminów i miejsc prowadzenia zajęć,
    • edycja powiązań prowadzący przedmiot,
    • edycja zależności główny prowadzący przedmiotu – asystenci głównego prowadzącego,
    • wybór przedmiotów z grupy przedmiotów obieralnych przez studenta,
    • edycja powiązań student – przedmiot – termin miejsce,
    • edycja systemu uprawnień,
    • analiza zgromadzonych danych pod kątem uzyskania informacji różnego typu, np. „student ma trzy nieobecności nieusprawiedliwione” – raporty
    • obsługa procesu tworzenia arkuszy obciążeń dydaktycznych.
        
    Sprawne działanie modułu „Wprowadzanie ocen”, w przedstawionym powyżej kształcie i zakresie funkcjonalnym, wymaga szerokiego wspomagania od strony administracyjnej. Pociąga to za sobą konieczność stworzenia kolejnych modułów systemu SOTS do realizacji poszczególnych zadań wspomagających.
      
  4. Gospodarka salami
       
      a. Prowadzenie informacji o zasobach Uczelni,
      b. Wprowadzanie informacji o rezerwacjach sal (cyklicznych na zajęcia dydaktyczne i jednorazowych dla wydarzeń typu konferencje, zebrania i inne imprezy).
        
  5. Arkusze obciążeń dydaktycznych
      
      a. Definiowanie obciążenia zlecanego poszczególnym jednostkom w ramach Wydziału (być może podzielone na etapy zgodnie z hierarchią jednostek w ramach Wydziału);
      b. Definiowanie obciążenia zlecanego poszczególnym pracownikom w ramach jednostek realizujących zajęcia dydaktyczne.
        
  6. Moduł administracyjny pozwalający zarządzać uprawnieniami pracowników uczelni do wykonywania zadań w poszczególnych modułach
     
    Interfejsy dostępu do źródła danych.
     
    Ze względów technologicznych do czasu uzyskania pełnej funkcjonalności przez moduł przewiduje się korzystanie z trzech interfejsów dostępu do źródła danych.
    Studenci wykorzystywać będą moduł SOTS.Student, prowadzący zajęcia posługiwać się będą tylko i wyłącznie systemem SOTS.Dydaktyka. Elementy tych interfejsów będą wzbogacane w kolejnych etapach o nowe funkcjonalności aż do osiągnięcia wszystkich wymaganych funkcji.

    Pracownicy dziekanatów będą posługiwać się systemem Dziekanat aż do czasu osiągnięcia przez SOTS.Dydaktyka pełnej funkcjonalności również w zakresie wykraczającym poza moduł „Wprowadzanie ocen”.

    Tam gdzie będzie to konieczne, np.: ustalanie uprawnień do wpisywania ocen, wykorzystywane będą równolegle elementy systemu SOTS.