|

|  |
System Obsługi Toku Studiów |
Moduł Dydaktyka | | | | |
|
 |
|
|
- Założenia systemowe
Dane przetwarzane w module „Wprowadzanie ocen” docelowo pochodzić będą tylko i wyłącznie z systemu SOTS.Dydaktyka. W etapie przejściowym, w którym SOTS.Dydaktyka będzie dochodził do pełnej funkcjonalności, dane przechowywane będą w następujących bazach danych:
- bazach systemu SOTS:
- nowej bazie systemu SOTS.Dydaktyka – docelowo będzie zawierała pełny zakres informacji. Początkowo jedynie informacje o ocenach, obecnościach itp.,
- obecnej bazie systemu SOTS.Student – informacje o ocenach cząstkowych, obecnościach itp. pochodzić będą z bazy SOTS.Dydaktyka, informacje o ocenach końcowych pochodzić będą początkowo z systemu Dziekanat. Docelowo wszystkie dane pochodzić będą z SOTS.Dydaktyka.
- bazie dotychczasowego systemu Dziekanat.
Zawartość wszystkich baz będzie synchronizowana tak by zapewnić pełną funkcjonalność obydwu systemów na każdym etapie wdrożenia. Synchronizacja zawartości baz danych odbywać się będzie z poziomu systemu SOTS. Sterowanie interwałem czasu pomiędzy kolejnymi synchronizacjami opierać się będzie na obserwacji wydajności i obciążenia całego systemu.
- Podmioty współpracujące
Moduł „Wprowadzanie ocen” adresowany jest do trzech grup podmiotów:
- prowadzących zajęcia,
- studentów,
- pracowników dziekanatów.
Poprawne działanie tego modułu może wymagać udziału innych podmiotów/jednostek uczelni zwłaszcza w zakresie konfiguracji parametrów procesu dydaktycznego oraz np. relacji pomiędzy prowadzącymi zajęcia.
- Wymagania infrastrukturalne
Ze względu na zachowanie pewności pochodzenia danych gromadzonych i przetwarzanych w ramach modułu konieczne jest wykorzystanie mechanizmu podpisu elektronicznego. Mechanizm ten wymaga od wszystkich podmiotów wprowadzających dane do systemu (wszyscy prowadzący, pracownicy dziekanatów i jednostek konfigurujących wszelkie parametry konfiguracyjne) posiadania i stosowania służbowych certyfikatów wydanych przez Centrum certyfikacji Politechniki Śląskiej (http://certyfikat.polsl.pl/). Ze względu na prawidłowe działanie systemu uzyskanie osobistego certyfikatu, przez każdą osobę korzystającą z modułu, musi nastąpić przed pierwszym użyciem modułu.
Docelowe funkcje systemu:
- prezentacja listy przedmiotów prowadzącego zajęcia,
- prezentacja listy studentów zapisanych na zajęcia,
- prezentacja listy studentów zapisanych na zajęcia z podziałem na terminy zajęć,
- wprowadzanie obecności studentów na zajęciach w określonym terminie,
- wprowadzanie kolejnych ocen studentom na zajęciach w określonym terminie,
- wyznaczanie oceny końcowej studenta z przedmiotu
- przez głównego prowadzącego ew. asystenta
- zatwierdzanie przez głównego prowadzącego
- prezentacja planu zajęć studenta,
- prezentacja planu zajęć każdego z prowadzących (w tym asystentów),
- edycja przedmiotów prowadzonych na Wydziale/Kierunku/semestrze
- edycja terminów i miejsc prowadzenia zajęć,
- edycja powiązań prowadzący przedmiot,
- edycja zależności główny prowadzący przedmiotu – asystenci głównego prowadzącego,
- wybór przedmiotów z grupy przedmiotów obieralnych przez studenta,
- edycja powiązań student – przedmiot – termin miejsce,
- edycja systemu uprawnień,
- analiza zgromadzonych danych pod kątem uzyskania informacji różnego typu, np. „student ma
trzy nieobecności nieusprawiedliwione” – raporty
- obsługa procesu tworzenia arkuszy obciążeń dydaktycznych.
Sprawne działanie modułu „Wprowadzanie ocen”, w przedstawionym powyżej kształcie i
zakresie funkcjonalnym, wymaga szerokiego wspomagania od strony administracyjnej.
Pociąga to za sobą konieczność stworzenia kolejnych modułów systemu SOTS do realizacji poszczególnych zadań wspomagających.
- Gospodarka salami
a. Prowadzenie informacji o zasobach Uczelni,
b. Wprowadzanie informacji o rezerwacjach sal
(cyklicznych na zajęcia dydaktyczne i jednorazowych dla wydarzeń typu konferencje, zebrania i inne imprezy).
- Arkusze obciążeń dydaktycznych
a. Definiowanie obciążenia zlecanego poszczególnym jednostkom w ramach Wydziału (być może podzielone na etapy zgodnie z hierarchią jednostek w ramach Wydziału);
b. Definiowanie obciążenia zlecanego poszczególnym pracownikom w ramach jednostek realizujących zajęcia dydaktyczne.
- Moduł administracyjny pozwalający zarządzać uprawnieniami pracowników uczelni do wykonywania zadań w poszczególnych modułach
Interfejsy dostępu do źródła danych.
Ze względów technologicznych do czasu uzyskania pełnej funkcjonalności przez
moduł przewiduje się korzystanie z trzech interfejsów dostępu do źródła
danych.
Studenci wykorzystywać będą moduł SOTS.Student, prowadzący zajęcia
posługiwać się będą tylko i wyłącznie systemem SOTS.Dydaktyka. Elementy tych
interfejsów będą wzbogacane w kolejnych etapach o nowe funkcjonalności aż do
osiągnięcia wszystkich wymaganych funkcji.
Pracownicy dziekanatów będą posługiwać się systemem Dziekanat aż do czasu
osiągnięcia przez SOTS.Dydaktyka pełnej funkcjonalności również w zakresie
wykraczającym poza moduł „Wprowadzanie ocen”.
Tam gdzie będzie to konieczne, np.: ustalanie uprawnień do wpisywania ocen,
wykorzystywane będą równolegle elementy systemu SOTS.
|
|
|
|